onsdag 17 oktober 2012

7 saker du behöver veta om Flipped Classrooms

Här kommer en liten sammanfattning av artikeln 7 Things You Should Know About Flipped Classrooms publicerad av Educause.

Om du vill läsa hela artikel, på engelska, så hittar du den här: http://www.educause.edu/library/resources/7-things-you-should-know-about-flipped-classrooms

1. Vad är det? I det "flippade klassrummet" så förbereder sig eleven innan en lektion genom att se på videoklipp om det som lektionen kommer att handla om. Lektionstiden används sedan åt workshops, experiment och/eller diskussioner om det som eleverna har sett/lärt sig på videoklippen.

2. Hur fungerar det? Det finns ingen exakt modell men det element som ingår är att eleverna förbereder sig innan lektionen genom att titta på de videoklipp som går igenom de moment eleven skall arbeta med och detta följs upp med arbete under lektionen som följer där eleverna jobbar med innehållet i videoklippen. Detta arbetssätt kan man använda sig vid enstaka tillfällen eller under ett helt projekt.

3. Vem gör det? Alla. Videoklippen gör att eleven kan arbeta utifrån sin egen takt, en del kanske behöver titta flera gånger på videoklippen för att "förstå" medan andra elever kanske skippar vissa delar som de redan har grepp om. Undervisningen kan sedan fokusera på det som eleverna har frågor om.

4. Varför är det viktigt? Eleverna kan genom videoklippen gå över materialet flera gånger innan lektion och komma förberedda och/eller ha med sig frågor om materialet. Lektionstiden kan användas mer effektivt till att arbeta med materialet i fråga. När eleverna skriver anteckningar vid genomgång kan det vara svårt att samtidigt fokusera på och förstå det som gås igenom eftersom fokus hamnar på skrivandet av anteckningar.

5. Vad är det som är mindre bra? Ett effektivt flippande av klassrummet kräver noggrann planering, förberedelse och inspelning av videoklipp. Videoklippen måste följas upp av uppgifter och diskussioner som återkopplar till innehållet i videoklippen. Eleverna förbereder sig för att arbeta lektions som följer videoklippen. De får inte bli ensamma öar.

6. Vart är det på väg? Att flippa klassrummet blir mer och mer populärt. Ett flippat klassrum stöds av de "nya" digitala medier och teknologi som ska arbetas med inom skolan.

7. Vad blir konsekvenserna för undervisning och lärande? Lärarens roll förändras genom att vi "ger upp" platsen framme vid tavlan till fördel för ett mer interaktivt ledarskap. Ett flippat klassrum lägger mer ansvar på eleven att aktivt förbereda sig och själv ta ansvar för kunskapsinhämtandet. De blir också mer delaktiga eftersom deras frågor står i centrum för diskussioner och de kan också få direkt feedback på lektionen genom uppgifter eller liknande om de förstod det som videoklippen visade. De blir mer aktiva i innehållet.

Våga prova och se vad som händer i just ditt klassrum och med dina elever!

6 kommentarer:

  1. Om man vill veta mer så finns det en svensk Facebook-grupp som heter Flippa klassrummet som man kan gå med i. Sök på https://www.facebook.com/groups/flippa

    SvaraRadera
  2. Följ även @braneback @barkersthlm @klycken på Twitter. Kolla även in Daniel Barkers och Katarina Lyckens bloggar. Pauli gymnasium i Malmö flippar mycket.För inspiration och diskussion följ @edwardjensinger.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant! Tror att det kan funka för vissa lektioner. Risken att man glömmer nämna något vid tredje upprepning kan ju minskas. Saknar däremot möjligheten för eleverna att ställa spontana frågor till ämnet. Kanske blir det bättre frågor med närmare eftertanke?

    SvaraRadera
  4. http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-metod-vander-pa-klassrummet

    Här är en länk med ett inslag från SVT som handlar om Barker och hans "Flipped classroom".
    Att förbereda eleverna inför lektionen är en mycket bra idé där mycket finns att utveckla.

    Vi har en "lightversion" där vi lägger ut Keynote med genomgångar eller olika typer av uppgifter på Ping Pong.

    Med vänliga hälsningar Christina och Fredrik (ps till Josefine...fd. Larsson)

    SvaraRadera